Biografia

Ivan Joanals i Ametller

Ivan Joanals i Ametller (Calonge, Baix Empordà, 6 de març del 1984).

Comença la seva carrera musical als vuit any a l’Escola de Música Adrià Sardó de Calonge, el seu poble natal, amb el piano com a instrument. És en aquesta escola on fa un bon gruix de la seva educació inicial, fins al 4t curs del grau mitjà de música, amb professors com ara Carina Nadal, Jaume Oliver, Lluís Brugués, Josep Frigolé o el mateix Adrià Sardó.

Els dos cursos restants per concloure el grau mitjà els va fer al Conservatori Isaac Albéniz de Girona, d’on es va graduar en piano clàssic l’any 2004.

Mentre cursava el darrer any en aquest conservatori, va entrar en el món de la tenora, de la mà de Josep Gispert. No va ser fins a concloure aquest grau mitjà que l’Ivan va decidir de fer el cop de cap definitiu vers la música i el setembre del mateix any ja començava els estudis de Teoria i Composició a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

A la primavera del 2011 es llicencia de Teoria i Composició, on havia tingut professors de composició principal com ara Feliu Gasull, Bernat Vivancos o Manel Camp. Pel que fa d’altres àmbits de la carrera, com les Tècniques de Composició, la Instrumentació i Orquestració i l’Anàlisi, va tenir professors com Albert Guinovart, Josep Baucells, Karst de Jong, Eduard Resina, Manel Rodeiro o Josep Margarit. El seu projecte final va estar centrat en els instruments autòctons de la cobla (flabiol, tible, tenora i fiscorn), on, a més a més de realitzar un tractat d’orquestració minuciós, va escriure peces en diferents estils i llenguatges per constatar la versatilitat i universalitat d’aquests instruments..

Mentre cursava els estudis de Composició també va estar estudiant el grau mitjà en l’especialitat de tenora al Conservatori Municipal de Barcelona amb Jordi Figaró durant els anys 2005-2010.

Ha estat molt en contacte amb la música tradicional catalana també, no només en formacions en què hagi format part, sinó també en l’estudi de la gralla a l’Aula de Música Tradicional de la Generalitat de Catalunya, d’on va obtenir el títol de primer grau.

A la primavera del 2014 acaba els estudis de piano al Conservatori de Kuopio (Finlàndia), fet que concloïa un desig antic i molt volgut des que, durant les èpoques a Barcelona, molts professors li havien parlat de la tradició musical i educativa del país. Allà va estudiar-hi piano clàssic Kimmo Huikuri, piano jazz amb Elina Kemppainen i trombó de vares amb Mauno Peltola. Ha format part de diversos conjunts de cambra i ha assistit a diverses classes magistrals amb pianistes finlandesos de renom internacional, com ara Juho Pohjonen, Risto-Matti Marin, Eeva Havulehto or Heikki Vesanto. L’abril del 2014 participa al Concurs de Piano de Kuopio, que s’organitza cada tres anys.

El setembre del 2014 enceta els estudis superiors de piano al Conservatori del Liceu de Barcelona amb Michel Wagemans primerament, i després amb Albert Attenelle, alhora que amb David Malet pel que fa la música de cambra. A hores d’ara ha hagut d’abandonar aquests estudis per centrar-se plenament en el món laboral, tant com a docent, com a intèrpret i com a compositor.

Com a professor, ara treballa a l’Escola de Música Adrià Sardó de Calonge, al seu poble d’origen, que és justament la mateixa escola on va néixer i créixer, musicalment parlant. És professor de piano clàssic i jazz, a més de música de cambra i llenguatge. Ha promulgat la creació de la primera banda de vent que hi haurà hagut al poble, sense comptar cobles de principis del s. XX. També dirigeix la banda de música moderna.

Com a intèrpret va tocar a la Cobla Contemporània de Sabadell durant els anys 2006-2010 com a tenorista. Ha format part d’altres grups, com ara els Gralluts de Palamós, els Metralla de Reus o els Pareras Parelladas de La Garriga. Mentre era a Finlàndia va tenir diverses actuacions i concerts com a pianista clàssic i jazz i fins i tot com a organista. Ara mateix toca el fiscorn a la Cobla Punt Cat d’El Masnou.

Com a compositor s’ha centrat en els instruments catalans (tant els de cobla, com d’altres), alhora que en instruments de vent-metall en general. Durant els estudis de composició va escriure peces per a diferents formacions, com ara quintets de metall o fust, percussions diverses, trios de corda, peces solístiques i fins i tot algun esbós per a orquestra. Els seus projectes compositius més importants han estat l’encàrrec de crear la banda sonora per a l’espectacle “Quadrigènia“, del Grup Mediterrània de Sant Cugat del Vallès, que es va estrenar a la mateixa població el 28 de juny del 2014, amb la coreografia del mateix grup i la interpretació de la Cobla Llobregat. D’altra banda, va ser l’encarregat de compondre el projecte anyal de la Jove Orquestra Catalana d’Instruments Tradicionals (JOCIT) l’any 2015, i que es va estrenar els dies 7 i 8 de desembre del mateix any a Cardona i Solsona, respectivament. Al maig del 2015, el Sextet de la Barítona (grup creat expressament per a promocionar i difondre la creació d’aquest nou instrument de doble canya, versió greu del tible i la tenora), va encarregar-li i estrenar-li la peça “Gestacions Barítones”, pretesament composta per a lluir i donar a conèixer aquest instrument.

Ha guanyat alguns premis de composició, com ara el 1r premi en el Concurs de Joves Compositors de Blanes l’any 2007 o el 1r premi en el Concurs de Composició de Sardanes i Música per a Cobla de Mollet del Vallès, l’any 2005.